Bedrijven
No Comments

Als beginnend ondernemer adverteren? Bekijk dan dit stappenplan.

Als je net een onderneming hebt gestart wil je dat je product zo goed en sterk mogelijk in de markt wordt gezet. Adverteren is één van de manieren om jou te helpen zo goed mogelijk onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Juist omdat er zoveel manieren zijn om te adverteren, vinden veel beginnende ondernemers dit beangstigend. Adverteren kost geld en je kan vooraf niet altijd inschatten of je advertentie toegevoegde waarde heeft voor jouw doelgroep.

Wil je je kansen vergroten op succesvol adverteren? Lees dan verder voor het stappenplan.

1. Wat wil je bereiken?

Één van de belangrijkste stappen is om voor je zelf duidelijk te hebben wat je wilt bereiken met een advertentie. Denk niet te groots, wat dat is vaak in het begin niet realistisch. Realistisch in de eerste fase van je onderneming zijn doelen als het aantrekken van klanten, je naamsbekendheid vergroten en jouw product onderscheiden van je concurrent.

2. Wie wil je bereiken?

Wanneer je een duidelijke doelgroep voor ogen hebt, dan is de kans groter dat de advertentie succesvoller is. Een fout die veel gemaakt wordt door startende ondernemers (en waarvoor we je voor willen behoeden) is dat zij het liefste het hele land bekend willen laten maken met hun product of dienst. Omdat het product waarschijnlijk niet iedereen aanspreekt, is het handig om te gaan specificeren. Zet volledig in op je doelgroep en breng daarom gegevens als geslacht, leeftijd, hobby’s en interesses en het inkomen in kaart.

3. De boodschap

Nu je de vorige stappen hebt doorlopen moet je je doel omzetten in een boodschap die jouw doelgroep moet aanspreken. Het moet voor de klant direct duidelijk zijn wat hij van jou kan verwachten en jij van de klant. Dit kan soms best een kunst zijn. Mocht je het budget hebben voor professionele hulp, schakel dit dan zeker in. Als je dit budget nog niet hebt, maak dan gebruik van je familie en kennissen.

4. Hoe vaak wil je adverteren?

Omdat adverteren nou éénmaal duur is, is het handig om vooraf je budget te bepalen. Ga pas daarna kijken wat de mogelijkheden via welk kanaal je wilt adverteren. Wanneer je een klein budget hebt is het niet mogelijk om vaak te adverteren in een krant of op de radio. De kracht van herhaling is erg belangrijk bij adverteren. Men onthoudt pas je boodschap en product wanneer ze het vaker horen.

5. Kanaal

Al bedacht waar je wilt gaan adverteren? Ben jij een ondernemer die vooral lokaal wilt opereren? Dan zullen de regionale bladen en social- mediakanalen effectief zijn. Het gebruik van social- media is de goedkoopst manier van online adverteren en kan erg effectief zijn als je het op de juiste manier gebruikt.

Durf op te vallen: een bijzondere reclame wordt beter onthouden. Durf out of the box te denken wanneer je gaat adverteren. Let wel op dat de boodschap en kwaliteit van je advertentie hier niet ten koste van mogen gaan.

Meest recente blogs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Fill out this field
Fill out this field
Please enter a valid email address.
You need to agree with the terms to proceed

Menu